Sunday, August 29, 2010

Feeling Guilty??Why??

"Rasa bersalah masih menyulubungi diri ana....kenapa??
adakah ini satu dugaan sebagai seorang dai'e...??
Mungkin juga sebab ana pernah buat dosa...
namun...sampai bila ana perlu merasa ujian sebegini....
Diriku masih bergolak dengan pelbagai fitnah...huhu....asal ek??"
(tenangkan hati ye mir...kata pemimpin,rilekla,haha...)


"Oh Tuhanku Kau Pimpinlah Diri Ini
Yang MenDamba CintaMu (jiwang pulak)
aku Lemah aku Jahil
Tanpa Pimpinan DariMu

ku Sering Berjanji DepanMu
Sering Jua ku Memungkiri
ku Pernah Menangis KeranaMu
Kemudian Ketawa Semula

Tuhanku Ampunkanlah Segala Dosaku
Tuhanku Maafkanlah Kejahilan HambaMu

ku Sering Melanggar LaranganMu
Dalam Sedar Ataupun Tidak
 ku Sering Meninggalkan SuruhanMu
Walau Sedar aku MilikMu"

Wallahu Alam ..

Friday, August 27, 2010

Minta Jawatan??Kalau Dapat.....Boleh ke Buat???....

Ermm....boleh ke minta jawatan ni???ada yang kata boleh....ade yang kata tak...tapi yang mana betul ek??...Setelah KL(ketua lajnah,) menjalankan penyelidikan.(ayat poyo je).....akhirnya,ana berjaya menjumpai bukti yang menunjukkan jika kita meminta jawatan....nescaya menyesal time kiamat  kelak....eish-eish...ni ade hadis sikit ni...

عن أبي موسى رَضِيَ اللهُ عنه : دَخَلْتُ عَلى النَّبي أناَ وَرُجُلانِ مِنْ قَوْمي فَقَالَ أحَدُ الرُّجُلَيْنِ أمِّرنَا يا رَسُوْلَ اللهِ وَقَالَ الآخَرُ مِثْلَهُ، فقاَلَ : إنَّا لا نُوَلِّي هَذَا مَنْ سَأَلَهُ وَلا مَنْ حَرَصَ عَلَيْهِ

Dari Abu Musa r.a. (Allah telah meredhainya) katanya: Aku dan dua orang lelaki dari kaumku telah masuk kepada Nabi s.a.w.. Salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata: Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasulullah!. Yang seorang lagi juga berkata demikian. Lalu baginda bersabda: "Sesungguhnya kami tidak melantik dalam urusan ini sesiapa yang memintanya atau bercita-cita untuk mendapatkannya"
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Hadis ni menceritakan kaedah yang penting dalam perlantikan jawatan kepimpinan atau kuasa iaitu jangan sesekali kita beri kuasa atau jawatan kepada yang memintanya atau tamakkannya.Pasal ape ek?? sebabnya.... 
  Jawatan di dalam Islam adalah amanah dan ianya diterima dengan tanggungjawab dan perasan takutkan Allah sedang mereka yang memintanya atau tamkkannya adalah tanda golongan yang merasai besarnya tanggungjawab di hadapan Allah. Maka menjadi tanggungjawab ke atas sesiapa yang mempunyai kuasa menentu dan memilih untuk tidak memilih mereka yang tamakkan kuasa.....ingat tu ye kawan- kawan....lagi satu......Jangan jadi gipang kat sekolah...(macam ana tak pulak)....hehe

Wallahu A'lam

Saturday, August 21, 2010

Rasa ke tak ye??

               "Kita buka majlis kita dengan umul-kitab Al-fatihah".....
Itulah bacaan yang sering kali ana baca sebelum memulakan tadarus Al-Quran usrah tingkatan 3(cehh,dapat usrah junior) di musolla SMKA....
Huh,penat...ngantuk...,layan kerenah anak usrah,lumrah la tu.....hehe
Namun...setiap ujian ada hikmahnya...
Tetapi....mengapa ana masih tak merasa kemanisan Ramdan itu...???
                  
"Sudah 11 hari dlm bulan ramadan telah berlalu..banyaknya perkara yang ana leka ya ALLAH !! 
Sedangkan orang-orang yang lalai ialah orang yang mendustakan agama.. T_T 
Na'uzdubillah..
Kenapalah bertangguh untuk melakukan kebaikan ?? yakinkah dirimu bahwa engkau masih mmpunyai hari esok ?? T_T 
Amir,Amir....pahitnya perjuangan kerana manisnya syurga...
YAKINLAH DENGAN JANJI ALLAH !! ♥ yassiru wala tu'assiru !!"

Blogger templates