Saturday, 29 May 2010

Dugaan seorang hamba.....

Sebenarnye dalam hidup ni memang tak sah kalau tak ade dugaan....kalo tak ade dugaan@masalah,memang pelik la...nak cite pasal dugaan kat sekolah ni...macam-macam dugaan kena kat sekolah ni....gossip la,imtihan la,tapi yang best time persembahan hari guru,ana jadi solo...wow..cuak...tapi ana cuba hadapi dengan tenang & sabar...namun bicara hati siapa yang tahu, hanya Rabb ku yang tahu,...tanggungjawab ana pun dah mula lari....kenapa mesti ana yang tanggung???....orang selalu cakap "camni ke BADAR ??"..sedih betul...T_T...

Ujian adalah guru yang tidak bercakap, tetapi ia sangat mengajar dan mendidik. Ujian terkecil apalagi terbesar adalah takdir Allah. Yang mempunyai maksud tertentu. Kerana jahilnya kita, apabila ditimpa ujian sama ada secara langsung dari Allah atau melalui orang lain, kita mula melatah.

Terasa Allah tidak adil, sengaja hendak menyusahkan kita. Atau kita menyalahkan orang yang mendatangkan ujian tersebut. Hati berdendam, hati buruk sangka pada Allah yang mendatangkan ujian itu.

Dan ingatlah, andaikata kita diuji, kita masih wajib bersyukur kerana masih ada 1001 jenis nikmat lain yang Allah kurniakan kepada kita! Jadi mengapa mesti merungut ketika diuji?Ingaaat(ayat cikgu Bibod, gurau je),setiap dugaan mesti ada hikmah die....jangan mudah kecewa,patah hati....sebab pasti ade nikmat yang lain disediakan untuk kita...kalau bukan di dunia maka akhirat la jawabnye.....huhu

Wallahu A'lam

Wednesday, 5 May 2010

Good Luck......^_^

 Pesan Imam As-syahid Hasan Al-Banna : Sesungguhnya amanah yang ada itu lebih banyak dari waktu yang tersedia , untuk itu bantulah saudaramu dalam menyelesaikannya serta sederhanakanlah ape yangg bisa disederhanakan..


Esok bermulalah pertambahan amanah@tanggungjawabjwab buat diriku....T_T


Periksa makin dekat, laporan fotografi tak siap lagi....macam mana la nanti.....hidup memang penuh sarat pesona dusta.....(3 minggu baru balik...huhu)


La Tahzan...Wallahu A'lam

Sunday, 2 May 2010

Tak Baik Kutuk Orang!!!!

Alhamdulillah,baru menang kiosk kerjaya,dapat no 2,(asyik no 2 jew....huhu).. ni nak cite ni pasal balik,ari jumaat aritu,ingat nak balik sebelum,tapi....tak boleh,kene siapakan  kerja Badar sikit....ingat boleh balik sebelum,rupanya...dah kul 1.15...tak dapat ana naik bas sekolah,tapi memang ana tak nak naik pun.....ana balik dari sekolah....pehhhh,bas nye ramai banget!!!ana rasa ana masuk pun tak muat...hehe..ana pun balik selepas jumaat...pastu terus pergi Bandar KS....tunggu punye tunggu...1 jam menunggunye....


Nasib  baik  ada  membe,Nur Arif(Soy)...kelakar  namanye...die baru balik kem KRS..dapat no 2 daerah..ana pun terkejut gak...tengok-tengok dah kul 4...lame betul ana tunggu bas...sabar je la...pastu ana amik  KTM gi UKM,dalam kereta api,ana asyik kene kutuk je ngan 4 orang insan ni(banat)....sabar je dengan masyarakat kini....ana ada satu info...

Menurut Imam Al-Ghazali banyak sebab mendorong seseorang itu suka
mengumpat antaranya:
1- Menghilangkan kemarahan, apabila seseorang itu marah pada seseorang,maka disebut kejahatan dan kelemahan orang itu.Lebih teruk jika dicampur-
kan dengan hasat dan dengki.
2- Menjaga hati kawan yg mengumpat.Ketika seseorang kawan marah dan mengumpat orang lain,orang yang mendengar itu turut serta menambahkan
cerita yg ia tahu mengenai kejahatan dan kelemahan orang yg diumpat.
3- Melepaskan diri apabila sesuatu kepincangan dlm mayarakat, lantas dia mengumpat dan menyalahkan orang untuk melepaskan diri daripada bertanggungjawabterhadap kemungkaran itu.
4- Menunjukan kebaikan diri sendiri yg ingin membuktikan kebaikannya dia
memuji diri sendiri dan membandingkan dengan orang lain.
5- Dengki apabila orang lain mendapat nikmat dan rahmat dari ALLAH,dia
berasa dengki lalu menceritakan keburukan orang lain.Kadang2 dia mendakwa,
dialah yg lebih berhak mendapat anugerah itu.
6- Menghina orang.Cara yang paling mudah untuk menjatuhkan orang lain ialah
dengan dengan menceritakan keaiban orang itu.
7- Tujuan bergurau,bagi membolehkan senda gurau lawak jenakanya diberi
perhatian oleh orang ramai, ia mengumpat orang lain agar ditertawakan oleh
pendengar.

Jika terdapat pemahaman yang silap, maka tegurlah kesilapan itu. Jika pemahamanku silap, ana menariknya semula semasa hidupku atau sesudah matiku....(ayat tak tahan),ok,

Wallahu A'lam

Blogger templates