Thursday 18 March 2010

Dakwah di Bumi Europa,UK(England)


امر معروف،نهي منكر
(kepada mereka yang tak sabar menerima souvenier,bacalah blog ana ye)

Huh,akhirnya dapat jua ana menulis blog,bukan selalu nk tulis blog ni(busy katakan,ha3). Nak cari maklumat lagi untuk majalah Al-Mukarrmah(edisi UK kata KU) atas permintaan guru penasihat, Ustazah Siti Sarah dan yang penting sekali Ustazah Mahani>_<.... Insyallah ana akan ceritakan sedikit tentang perkembangan dakwah di bumi Europa,Birmingham di UK.

Di Birmingham, dari dulu sampai sekarang,penganut agama Islam sentiasa meningkat dari semasa ke semasa, tapi satu je masalahnya, orang membenci agama Islam juga semakin menigkat oleh orang yang hatinya tidak diberikan hidayah(bukan Hidayah Said ye),moga-moga mereka diberikan hidayah oleh Allah S.W.T untuk menerima Islam dengan mudah, hu3, sedihnya tengok kat TV ada Perarakan Anti-Islam la, takot tengok diaorang buat macam tu, nasib baik boleh dikawal, kalau tidak,nahas jawabnya, hu3.

Berbalik kepada peningkatan penganut Islam, antum/antunna nak tahu ke macam mana masyarakat Islam sentiasa meningkat? Betul nak tahu? ....................Macam ni, masyarakat Islam ni digerakkan oleh satu organisasi yang dinamakan 'Birmingham Islam Society' yang berpusat di Muath Centre,Birmingham.Muath Centre ni merupakan pusat komuniti (boleh kata macam Balai Interaksi,kui3) di mana seluruh umat Islam mengadakan jamuan ke,konsert Islam ke tapi yang best time Sambutan Hari Raya, huh,ramainya tak terkata. Sebab tu, orang bukan Islam tertarik dengan Bi'ah Solihah yang diamalkan oleh orang Islam.

Lagi satu, sebab kenapa kt Allah menjadikan Bumi England ni sejuk,supaya masyarakat UK menutup aurat dan tidak memakai baju yang menampakkan susuk tubuh badan,yang menampakkan aurat tu ada lah, tapi sangat sedikit berbanding mereka yang memakai baju yang tebal-tebal, hu3, tapi yang kurangnya,iklan arak di mana-mana(kata negara bukan Islam, nak buat macam mana)

Oklah, sampai sini jelah blog ana, kalau ade pape,insyallah ana akan tuliskan di blog ana, lagi satu,batch ana selalu mintak souvenier,wahai kawan-kawanku, sesungguhnya kesabaran itu menjana keperibadian muslim & mukmin, hu3,jadi sabarlah la ye, hu3

Wallahu A'lam

3 ulasan:

Aamirah said...

Alhamdulillah,
ilmu tnpa amal ibarat pokok tnpa buah.
tgk,,x sia2 kn blaja psl rukhsah solat?
btapa telitinya deen islam,, smpaikn pmslhn nak solat tme musafir pun- ad djelaskn.
insyaAllah, bg yg dh faham,, pas ni jgn nk kata qadha solat plak,,
klu pngalaman kt m'sia ni, ble kte solat dlm keadaan cm ni rata2 org akn pndang pelik. lg2 muslim yg x dpt pnddahan psl bnda ni. jd, pasni kalu terjadi, ble dye tnye- kita jwb lh elok2. nasihat utk diri ni jugak,,dkongsi dgn anda: kalu masih tak jelas- rujuklh pd yg pakar. jgn malu,, ni soal solat- kwajipn kita. moga2 dgn ilmu yg sciput ni, ble kita smpaikn kpd yg tak mngetahui/kurang faham: akn dpt ganjaran drpd Allah. insya-Allah.

Aamirah said...

psl post yg ni plak,, menarik jgk.
tmbh lg pngetahuan tntng dunia islam sluruhnya.
at least, kita tahu ap yg mnimpa saudara seislam di rantau lain. mabruk.

Seorang Amir said...

syukran,moga2 dakwah islam akan terus bersinar di dunia...Amiin...

Blogger templates

Powered By Blogger