Sunday, 2 May 2010

Tak Baik Kutuk Orang!!!!

Alhamdulillah,baru menang kiosk kerjaya,dapat no 2,(asyik no 2 jew....huhu).. ni nak cite ni pasal balik,ari jumaat aritu,ingat nak balik sebelum,tapi....tak boleh,kene siapakan  kerja Badar sikit....ingat boleh balik sebelum,rupanya...dah kul 1.15...tak dapat ana naik bas sekolah,tapi memang ana tak nak naik pun.....ana balik dari sekolah....pehhhh,bas nye ramai banget!!!ana rasa ana masuk pun tak muat...hehe..ana pun balik selepas jumaat...pastu terus pergi Bandar KS....tunggu punye tunggu...1 jam menunggunye....


Nasib  baik  ada  membe,Nur Arif(Soy)...kelakar  namanye...die baru balik kem KRS..dapat no 2 daerah..ana pun terkejut gak...tengok-tengok dah kul 4...lame betul ana tunggu bas...sabar je la...pastu ana amik  KTM gi UKM,dalam kereta api,ana asyik kene kutuk je ngan 4 orang insan ni(banat)....sabar je dengan masyarakat kini....ana ada satu info...

Menurut Imam Al-Ghazali banyak sebab mendorong seseorang itu suka
mengumpat antaranya:
1- Menghilangkan kemarahan, apabila seseorang itu marah pada seseorang,maka disebut kejahatan dan kelemahan orang itu.Lebih teruk jika dicampur-
kan dengan hasat dan dengki.
2- Menjaga hati kawan yg mengumpat.Ketika seseorang kawan marah dan mengumpat orang lain,orang yang mendengar itu turut serta menambahkan
cerita yg ia tahu mengenai kejahatan dan kelemahan orang yg diumpat.
3- Melepaskan diri apabila sesuatu kepincangan dlm mayarakat, lantas dia mengumpat dan menyalahkan orang untuk melepaskan diri daripada bertanggungjawabterhadap kemungkaran itu.
4- Menunjukan kebaikan diri sendiri yg ingin membuktikan kebaikannya dia
memuji diri sendiri dan membandingkan dengan orang lain.
5- Dengki apabila orang lain mendapat nikmat dan rahmat dari ALLAH,dia
berasa dengki lalu menceritakan keburukan orang lain.Kadang2 dia mendakwa,
dialah yg lebih berhak mendapat anugerah itu.
6- Menghina orang.Cara yang paling mudah untuk menjatuhkan orang lain ialah
dengan dengan menceritakan keaiban orang itu.
7- Tujuan bergurau,bagi membolehkan senda gurau lawak jenakanya diberi
perhatian oleh orang ramai, ia mengumpat orang lain agar ditertawakan oleh
pendengar.

Jika terdapat pemahaman yang silap, maka tegurlah kesilapan itu. Jika pemahamanku silap, ana menariknya semula semasa hidupku atau sesudah matiku....(ayat tak tahan),ok,

Wallahu A'lam

1 ulasan:

Anonymous said...

aahhaha, sian gila kau kene kuttukk, asal deorg kutuk kau? kau but ape je?

-zirwa-

Blogger templates