Friday, 9 March 2012

Mesir~Bumi Anbiya' yang 'mendidik'-ku...

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•
Assalamualaikum..

Perkongsian eksklusif bagi sesiapa yang baca ni! Terlalu banyak yang ingin dikongsi dan ingin diceritakan..
*masjid al-azhar,jerebu la

Malaysia..Mesir.. dua tanah yang luas yang tak banyak beza..namun berbeda! Haha..faham? Sangkaan ana sebelum tiba di bumi ini (mesir)..banyak yang tepat.. hampir 80% lah! Menyedari bahawa mesir adalah bumi anbiya dan firaun menjadikan langkahku di sana berhati-hati dan menjadikan dua belah kakiku ini ‘memerhati’..*jadi dak baru dan pendiam di sana,jahil la katakan..^^

tinggal kat sini,duduk ngan dak2 selangor..

So,for me~kisah di bumi mesti dikongsikan.. adalah realiti masyarakat dan biah di tanah arab ini.. cerita ini (insyaAllah) bermanfaat bagi sesiapa yang membaca..tulus dari hati yang mudah dibolak balikkan ini dan iman yang rapuh ini..*ya muqallibal qulub.sabit kulu bana ala deenik wala thoa'tik,hurmm..wallahualam..


Masyarakat Arab dan masyarakat melayu berbeza! Dari budaya..tingkah laku..adab..bahasa & etc menjadikan suasana itu berbeza dari bumi Malaysia yang majoritinya masyarakat melayu-islam.. majoriti mereka juga Muslim..sengaja Allah tentukan begitu…

sedap dan murah,mai mesir..^^
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”
(Al Hujuraat ayat 13)

 shai bi la nanak=teh tanpa pudina..^^

Namun, nak rasa kesan kat bumi mesir itu hanyalah dapat diketahui dengan ‘mencelah-celah’ dalam masyarakat Arab,kalau tak,yang zahirnya..tidak menggambarkan bahawa masyarakat Islam yang mendiami bumi itu.. persepsi yang buruk bagi pelancong2 yang bukan Islam.. keadaan jalan yang kotor..individu2 arab yang panas baran..gopoh gapah dalam urusan..dan sebagainya..belum cerita trafik lagi,tak sanggup bawa kereta kat sana,asyik main hon-hon je..

aritu try amek gambar kat dalam U,pastu kena marah ngan pengawal,huhu
ni pon curik2 amik gambar,itupon kat luar :(

Bangsa Arab sangat berbeza namun kebanyakan mereka sangat menghormati masyarakat Malaysia sehinggakan digelar ‘AHSAN NAS’ (manusia terbaik)..subhanallah..penghormatan yang tinggi namun adakah kita layak dengan gelaran itu? fikir-fikirkan..

Bila nak balik nih?huhu~result ma..
Wallahu A'lam...

7 ulasan:

~ AINA YUSPI ~ said...

mir ko mkin bsar ;laa :D

sayainsanbiasa said...

1st = JELESS + CEMBURU = DENGKI..
2ND : Alhamdulillah..banyak ilmu ko dapat kat sana ekk..
wehh tulis novel laah macam hilal asyraf hahaha :D

mujahidah1413h said...

wah best dapat study sana.. ALLAHUAKBAR!! amat jealous.. bittaufiq.. may ALLAH bless

Syabab Musafir Kasih..^^ said...

aina=yeke?hurm,minumlah susu HL,haha

lin=alhamdulillah,dpat gak pnglaman,syukur kepadaNya,jeles?hehe,takpe,nanti aq bwat lawatan lajnah free punye,ditanggung oleh KL,aq dh ckap kat Qida,hurm,jadi novelis?wow,berat tu,x pndai nk bercekerama la..^^

mujahidah=alhamdulillah,syukur padaNya,mcm2 dapat2,moga2 ukhti pegi jugak ye,semoga dalam dakapanNya..^^

QueAe said...

syeikh... rmbut dah iras2 Sphinx kat blakang :p

Zirwa said...

Membuatkan hati makin membuak-buak nak pegi sana hahhha :DD

Syafiq Izzany Bin Sharudin said...

ehem2...

Blogger templates