Thursday 5 January 2012

Rabbaniyatud Dakwah~Dakwah Rabbani..^^

Assalamualaikum w.b.t..

"Berapa ramai yang pada kami

Tetapi dia bukan daripada kami

Dan berapa ramai yang daripada kami

Tetapi dia (sebenarnya) bukan pada kami"


Dakwah Rabbani,maksodnya ialah hanya berdakwah berpaksikan pada satu benda saje,contoh la,kite tengok iklan pasal bola..celcom ade kan bwat iklan pasal bola,coca cola ade gak kan?tapi apa yang same tentang kedua2 syarikat tu ialah BOLA..effectnye,syarikat2 ni mempengaruhi orang ramai pasal bola..sampai tido pon cite pasal bola(well,lagi2 kalo FIFA,hua3)..camtu la Dakwah Rabbani,paksinya ialah Rabb,dan secara tak langsung,kita akan rasa Allah tu ade kat mana2 jika Dakwah Rabbani terus diamalkan...

"Seperti bumi yang justeru berputar kerna mentaati titah Tuhannya, atau seperti juga matahari yang tetap terus memancarkan cahayanya dek kerana mentaati titah Tuhannya."

So, seharusnya dakwah juga begitu. Dakwah, ketika ia berlaku sebab cintanya pada perintah Tuhannya, maka itu ertinya dakwah itu sedang memiliki kuasa “rabbani”. Ia menjelma kerana cintanya pada Rabbnya. Ia terlaksana demi meninggikan kalimah Rabbnya. Dan ia tidak akan pernah berakhir, selagi pelaku-pelaku berorientasikan Rabb yang lain. Bumi, matahari, dan yang lain-lainnya, pupus dari persada alam maya, atau tamat sudah rentetan masa dan waktu..


Dakwah juga boleh diterima oleh setiap kalangan manusia.Dakwah ni meme tak pernah melanggar prinsip-prinsip manusiawi. Namun, ia akan tetap carik segala potensi yang ada pada manusia, hingga ia mampu mengubah seseorang “from zero to hero.”

Li Annahu,Dakwah yang rabbani, itulah ciri-ciri asasi sebuah gerakan dakwah Islami...

Wallahu A'lam...

0 ulasan:

Blogger templates

Powered By Blogger